Sidor

fredag 10 januari 2014

En liten vitgrön växt som kan göra stordåd


Ja så mycket vårstädat blev det inte igår. 
Men jag vår-röjde lite. 

Med början som sagt i mitt rekreationsrum. 


Jag plockade fram mina malm och mässingstakar 
Är lite sugen på guld och guld passar verkligen in i detta rummet. 


Och de passar fint med mina nyinköpta luftrenare. 


För jag har investerat i några naturliga luftrenare här hemma. Var av den ena har fått plats här inne i rekreationsrummet. Den stora växten är en Paraplyaralia och även fast jag inte hittat någon information om att den ska vara luftrenare så får den bo här ändå. Men den andra lilla vitgröna växten är en Ampellilja vars effekt är att rena luften och framförallt från "giftet" Formaldehyd.
 (Källa: blomsterfrämjandet)

Formaldehyd är en viktig baskemikalie som återfinns blandannat i kosmetika, hygienartiklar och rengöringsmedel men även i textiler som behandlats med antiskrynkbehandling och i textiler som färdas långa sträckor då konserveringsmedel används på textilen för att klara transporten. Det farliga med Formaldehyd är att det kan ge allergier därför är det extra viktigt att tvätta alla kläder först innan använding. (Formaldehyd försvinner inte helt men lite försvinner) 
(Källa: Vetenskaphälsa.se)

Jag hade kunnat trötta ut er med en hel avhandling gällande gifter i vår vardag och hur vi kan motverka dem. Men jag nöjer mig med detta för idag. 

De jag vill att ni ska ta med er från mig idag är 
1. Tvätta alltid nyinköpta textiler (men framförallt köp ekologiskt, köp kvalite, eller köp secondhand)
2. Köp dig en grön växt som renar luften och Ampellilja är ett ypperligt val. 

Jag önskar er en härlig dag och jag lovar att återkomma med fler tips på Luftrenare inom kort. 
Kram
Annie


11 kommentarer:

  1. Härligt med en massa mässingsljusstakar! Och det där med att tvätta nya kläder, det borde jag nog bli bättre på... Brukar tvätta sängkläder och underkläder, men inget annat.
    Ha en finfin dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vårröjning är minsann inte fel det heller! Och braiga tips som alltid, Annie!

    Haha, ja, jag tvivlar inte på att Tvärred är toppen! Hade en instruktör som bodde där när jag tränade på brukshundklubben i Ulricehamn under några år. vi bodde ju som du kanske vet i Marks kommun tidigare så då var det Borås som gällde även för oss. Ja, jag pluggade ju i Borås och där finns vad jag tror är landets bästa restaurang! Jag åker fortfarande dit ibland bara för att äta, saknar ihjäl mig efter den:) Men när man som jag är sjuk (lever ju med en ganska svår neurologisk sjukdom) så behöver man ha sjukhuset nära. Nu har vi tre minuter med bilen... Men jag hade annars gärna haft dig som granne ju!:) Kram och fin fredag till dig och familjen!

    SvaraRadera
  3. Åh vilka riktigt snygga ljusstakar! Har du köpt dem pö om pö eller alla tillsammans? Och jag blev väldigt nyfiken på ditt rekreationsrum. Vad har du i det och hur stort är det?
    Man glömmer lätt hur bra gröna växter kan vara, tur att du påminner oss!
    Tack för dina fina kommentarer inne hos mig också, som vanligt! :)
    Ha det gott, kram Maja

    SvaraRadera
  4. Så fina ljusstakar. Blir hur snyggt som helst. Det är väl kul att möblera om lite också. Ampelliljan är en bra växt. Har hört det innan. Ha en fin fredag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Smart med naturlig luftrenare:) Jättefint blev det! Ja, visst är det härligt att fynda. Och kan man då dessutom handla ekologiskt så är det verkligen tummen upp:) Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  6. Vackert och nyttigt är det med de gröna växterna :) Jag är allergisk för formaldehyd och det finns bl.a. i nagellack. Nagellack från Deborah, Lumene och Dermosil innehåller inte formaldehyd, så dem kan jag använda.
    Härligt med fredag!
    Jag önskar dig en trevlig helg!
    kram Tini

    SvaraRadera
  7. Blev jättesnyggt
    ha en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  8. Nu blir jag riktigt nyfiken, vad pysslar du med i rekreationsrummet? Ampelliljan är en fantastisk växt
    på många vis, men framför allt för att den tar hand om icke önskade saker i våra hem.
    Ha en mysig fredagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Underbar samling med ljusstakar och så vackert skrin. Ja ampellilja är ju bra grejer, men aralia ger mig rysningar... Hade en sån för många år sen, och den fick spinn. Som smittade övriga växter och sen var det bara skräp kvar. Jag vet inte om jag hade otur, att den var smittad redan när jag köpte den, men nej, jag tror den liksom utvecklade det av sig själv. Kunde inte låta bli att googla på det nu, och jag fick många träffar på aralia med spinn...

    Så aralia kommer aldrig mer in i mitt hem, och inte heller pepparväxt eller murgröna. De två senare är jag helt säker på att de utvecklade spinn av sig själva, när jorden blev lite uttorkad. Aralia är ju en jättefin växt, men jag skulle rekommendera att den inte får torka ut och att den inte har nån kontakt med ampelliljan, ifall oturen - odjuren - skulle vara framme. Och se till att ha ”medicin” hemma, alltså såpa.

    Över till lite gladare saker :) Dina fantastiska burkar. Hyllan med burkarna och porslinet är ju helt magisk. Och som sagt, arrangemanget med ljusstakarna, skrinet och växterna, toppklass :)

    SvaraRadera
  10. God morgon härliga du!
    Vackert med alla ljusstakar! Och skrinet/burken som står där.
    Så gillar jag namnet rekreationsrum!

    Tvätta nya textilier, ja! Det gör jag. Nu känns det ännu viktigare efter att ha läst.
    Kramen Hannis

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...