Sidor

måndag 16 december 2013

Organisera för att slippa nödlösningar

Så här i jultider inhandlas det en mängd julklappar. 
Många önskningar slår in på självaste julafton, en del önskningar som vi inte ens visste att vi hade slår även dem in. 

Men det är ett trixande att köpa rätt julklapp, och för oss som inte vill överkonsumera så gäller det att julklapparna blir vältänkta där kvalite står framför kvantitet och där de där "nödlösningspresenterna" undviks. 

Ja, för vi har väl alla upplevt de de där "nödlösningspresenterna" när vågskålen väger tyngre på ena barnet och den andra vågskålen måste tyngas ner och vi inte vet med vad. Det är då vi tar till nödlösningspresenten. 

För rättvist ska det vara. 

Här hemma har vi en lösning och det är vår Önskelista i hallen, ett sätt att organisera önskningarna. 
Organisera som börjar på bokstaven O vilken är bokstaven i decemberutmaningen


Här skriver vi upp de önskningar som koms på allt eftersom. 
Till exempel: vi upptäckte att Frank älskade krusbär i somras vad är då bättre än en krusbärsbuske i födelsedagspresent (han fyller år i maj)
 Hade vi inte skrivit upp det så hade vi garanterat inte kommit ihåg det. 


Så mitt tips i dagens decemberutmaning är att Organisera era önskningar, på så sätt minskar vi risken för nödlösningspresenter, minskar på överkonsumtion och ökar chansen för en väl genomtänkt present. 

Här har förkylningen tagit tag i oss, både jag och lilla F har hostat idag och mått sådär. Men det mesta gör över genom vila så här ska sängen besökas tidigt ikväll. 

Önskar er en fin kväll och tackar för alla söta kommentarer
Kram
Annie


5 kommentarer:

  1. Bra lösning på alla önskningar. Klok tolkning. Ha en fin kväll trots förkylningen Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Smart idé! De där nödlösningspresenterna har vi nog alla råkat ut för ;)
    Ha en trevlig kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Älskar iden. Själv skriver jag upp (i mobben) det som de omkring mig nämner att de skulle vilja ha... ibland kommer jag ihåg att göra det ibland inte...

    Fin anslagstavla/griffeltavla ni har!
    Kram - Tatjanis

    SvaraRadera
  4. Klokt!!
    För det där är ett återkommande tema. Vad ska vi köpa??!!

    Själv har jag redan fått min julklapp av mamma. En drömmusikal vi ska gå på i mars,
    Om The Beatles, jag är så lycklig att jag smäller av! Två timmars sextiotal=))

    Kramen Hannis
    Ps. Det är klart att du inspirerar! Du är "min" alldeles egen miljömästare vilket jag uppskattar och sprider.

    SvaraRadera
  5. Bra lösning! Jag brukar försöka lägga märke till vad folk pratar om/intresserar sig för och sedan köpa något liknande. Sambon är tvärtom, han skulle gladeligen köpa alla klapparna den 23:e och då tar han bara något. Så det brukar bli jag som organiserar det där. I år har jag också köpt hans julklapp till mig, då vet jag att jag får något jag vill ha och använder. Fast rätt trist egentligen, vill liksom inte bara byta pengar med folk utan jag skulle vilja att de funderade på mig och min personlighet och sedan valde något utifrån det. Då hade jag blivit glad:) Kramkram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...