Sidor

torsdag 12 december 2013

12 dagar kvar till julafton, och här planeras dukningen

12 dagar kvar till julafton. 

Det går snabbt nu. 

När vi skaffade hus så tog vi beslutet att fira julafton hemma hos oss. 

Något vi ser fram emot varje år. 

Nu tolv dagar innan självaste julafton är det dags att börja tänka på dukningen. 
Därför har jag tillverkat några små Ljushållare för värmeljus. 



Enkelt gjort med hjälp av ett gammalt glasunderlägg en bakform, lim och ljus. 

Mycket passande till Decemberinspirationen som nu är framme på bokstaven L och diy. 



Mitt bidrag till bokstaven L blir således Ljushållare. 

Men jag har ett till L. Ett lite mer skrämmande L
L som i Leksaker

Kemikalieinspektionen har varit ute och testat giftvärdena på leksakerna så här inför jul. (svd) Och det finns fortfarande skrämmande höga halter av gifter i våra leksaker. Framförallt av Herr Ftalat. Jag har pratat om honom innan. (under etiketten gifter i vår vardag)

Men här följer några enkla råd man kan tänka på. 

1. Lukta på leksaken, luktar den plast, skarpt eller konstigt, då innehåller den troligtvis olika gifter som kan skada på sikt. 
2. Köp hellre hårda plastleksaker än mjuka då de mjuka tenderar ha en högre gifthalt än de hårda (vill du vara på säkra sidan undvik helt plastleksaker) 
3. Satsa på kvalitets leksaker, leksaker som kostar har troligtvis mindre gifter i sig än de billigaste. Sen är kvalite bättre än kvantitet på alla plan. 


Så ta det lugnt ute i julhandeln. Och handla säkert. 
Ta hand om er
Annie

7 kommentarer:

  1. Så fina ljushållare. Kul när man återanvänder vad man har. Bra att du tipsar om vilka leksaker man inte ska köpa. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Fina ljushållare! Och klokt tänkt om leksaker!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så fina dina ljushållare du gjort. Ja, jisses så snabbt det går nu med dagarna. Bra tänk om leksakerna också.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  4. Oj, oj... bara 12 dagar kvar och här sitter jag vid datorn i stället för att stå vid bakbordet och kavla ut pepparkaksdegen! Fina ljushållare du gjort!
    Här luktas det och läses för fullt på innehållsdeklarationerna nu! Jag läser ju dina inlägg och lär mig!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  5. Vilka fina ljushållare du gjort, återvinning gillas. Viktigt det där med att läsa o lukta sig till vad leksakerna innehåller. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Så fina!
    Varje gång jag är här så längtar jag efter pysselstunder=)) Och ikväll har jag äntligen avsatt tid för det också!

    Hoppas att du har en härlig helg framför dig/Kram Hannis

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...