Sidor

fredag 29 april 2011

På upptäcksfärd i trädgården

En fördel med att ha köpt hus så här på vårkanten är att man får vara med när trädgården vaknar till liv. Med spänning och förväntan ser vi oss omkring i det som nu mer är vår trädgård.



 Vackra blåsippor står på rad bland barr från ett fruktansvärt barrträd. 

 Vad dessa heter vet vi inte men väldigt vackra tycker vi att de är.

 Ett träd med sådana här kissar står mitt i trädgården och vi följer dess utveckling med spänning. Har ingen som helst aning om vad det kan vara och vad som komma skall.  Så spänningen är enorm

 Stenar och barrträd finns det gott om i denna trädgård. Barr träden ska bort så fort någon går förbi med ett såg. 


En gång i tiden var nog denna trädgård välplanerad och omhändertagen, men under många år har den fått förfalla det språkar de halvt om halvt synliga gatstenarna om. På vissa ställen syns de som på bilden men allt som oftast ligger de osynliga under ett täcke av mossa. 

Denna lilla sak är jag ypperligt förtjust i det visade sig att det är en härlig vit Rhododendron Cunningham´s White, anledningen till att vi vet detta är att etiketten fortfarande efter alla dessa år satt fast i stammen. I vanliga fall är jag inte så förtjust i just Rhododendron men i detta fall då den enligt bilder jag sett är otroligt vacker så har jag helt enkelt ändrat min ståndpunkt. Visst är det skönt när man kan göra det.

Var dag strövar vi i vår trädgård och var dag dyker det upp nya saker som vi inte sett innan. Att trädgården är så pass misskött genom åren gör att man ibland får leta lite extra då mycket är skymt av mossa, gräs, barr och maskrosor. 

Men det är lite det som gör det så spännande...

Annie

1 kommentar:

  1. jag och anna kan komma och hälsa på så tar jag med mig motorsågen så ska vi se till att dom buskarna ryker...


    mikael

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...