Sidor

onsdag 27 november 2013

Första Advent är ju också 1 december, oj då.


Just det. 
Det är inte bara första advent på söndag utan det är ju även 1 december. 
Vilket innebär att barnens kalender måste vara färdig tills dess. 
Ni minns mina klädnypor va?
De är själva utgångspunkten för barnens julkalender i år. 
De tillsammans med en stege. 

Tanken är att alla paketen som ska hängas här i ska vara paketerade av "skräp" alltså sådant vi annars brukar slänga.
En lite knepig uppgift
Men jag gillar ju återbrukningsutmaningar


Än så länge har jag använt mig av såväl gamla VHS fodral, konservburkar, söndrig handduk och plastkrukan som hyacinterna kommer i. Men jag har många fler idéer,) 

Vad jag lägger i paketen? 
I år fokuserar vi på paketen i kalendern. Våra barn kommer inte få några julklappar av oss på själva julafton, de brukar få tillräckligt av släkten än då. Så i år får de sina julklappar utspritt över 24 dagar. 
I paketen ligger bland annat nya pennor, ekologiska lakan, bilar inköpta på barnfyndmarknaden, strumpor och någon chokladbit. Vi har försökt tänka begagnat, ekologiskt och kvalite så långt vi kunnat. 

Nu är det dags att åka och jobba, i kväll när jag kommer hem ska två raketer tillverkade av hushållsrulle tillverkas och i den ska pennorna få plats är det tänkt och då hängs ytterligare ett paket på stegen. 

Ta hand om er och håll tummarna att jag slipper stressa ihjäl mig med kalendern.
(påminn mig gärna nästa år att det går fort till 1 december) 

Annie




7 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna att du inte stressar ihjäl dig.
    Kram min vän
    Carin

    SvaraRadera
  2. Beundrar dig verkligen som fixar en sån fin kalender. Lyckost dina barn säger jag bara.
    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
  3. Vad skoj som barn att få en klapp om dagen. Och vad som är ännu mer skoj är att de är genomtänkta. Lycka till med kalendern.

    SvaraRadera
  4. Om jag ska vara riktigt ärlig, så saknar jag inte att göra paketkalender! Jag tyckte det var så svårt att hitta små, meningsfulla klappar till alla dagarna! Så himla duktig du är som får in återvinningstanken även här!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  5. Första december kommer märkligt nog fortare för varje år! Klok idé att ge barnen sina julklappar i adventskalendern istället. tidigare år har barnen fått mycket onödigt småplock i julkalendern men inte i år. Vi har inte helt tagit bort julklappar på julafton men vi har reducerat dem ordentligt och så får de vettiga saker i sin adventskalender istället. kramar Liza

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé att sprida klapparna med kalendern! Vi pratade om det igår att begränsa det där med julklapparna i år för att det blir så mycket för barnen att dom till slut bara öppnar och lägger åt sidan känns det som. Så dom får några upplevelser också istället för "bara" paket.

    Du kommer att hinna=)) Och sen hoppas jag att du kan luta dig tillbaka och bara njuta!
    Stor kram Hannis

    SvaraRadera
  7. Så mycket fint du hunnit med sen jag var in här sist. Du ÄR verkligen en inspirationskälla. Hoppas du får saker sålda när du är iväg, dom är så fina!
    Kram Anki

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...